Diagonaal

EPP naast EPS/XPS

  14 januari 2016   Christian van Loon

EPP naast EPS/XPS

EPP, ook wel Expanded PolyPropylene genoemd, werd in de jaren ‘80 ontwikkeld en is een materiaal dat veel wordt gebruikt in de automotive. De basis van het materiaal is polypropyleen.

Anders dan bij piepschuim (EPS), wordt EPP zonder drijfmiddel uitgeleverd, zodat een drijfmiddel-gebaseerde expansie niet mogelijk is.
De oorspronkelijke verwerking vindt voornamelijk plaats in mallen. Wij beschikken nu over de mogelijkheid om dit materiaal ook te snijden (op dezelfde wijze als piepschuim).

Overeenkomsten tussen EPP en EPS

EPP wordt eveneens op dezelfde wijze geproduceerd als EPS. Pallets (bolletjes) polypropyleen worden in een kamer aangebracht en met behulp van stoom ‘geëxpandeerd’. In de damp zit een oplosbare lijm die de bolletjes met elkaar verbindt. Dit materiaal kan vervolgens op diverse wijzen worden bewerkt; snijden, frezen, draaien, boren, zagen, lijmen, etc. Het uiteindelijke ruwe materiaal heeft de volgende voordelige eigenschappen:

  • Hoog vormherstellend vermogen na statische en dynamische belasting
  • Geringe wateropname
  • Temperatuurbestendig
  • Goed bestendig tegen chemicaliën en oliën
  • Diverse dichtheden
  • Goede isolerende eigenschappen
  • Eenvoudig te reinigen en steriliseren
  • Recyclebaar
  • CFK-vrij en drijfgasloos
  • Verkrijgbaar met brandwerende eigenschappen

Verschillen tussen EPP en EPS

Enkele eigenschappen verschillen tussen EPP en EPS, met name dat het materiaal nauwelijks kan beschadigen en geen sporen van brokkelen, scheuren, deuken of krassen zal laten zien. De ruwe platen kunnen zelfs in een tiental kleuren worden aangeleverd, waardoor het materiaal door-en-door gekleurd is en geen nabewerking behoeft na het produceren.

Het materiaal is zeer duurzaam in gebruik en ook in buitentoepassingen bruikbaar. Heeft het materiaal dan enkel voordelen? Het antwoord hierop is ‘nee’. Deze thermoplast laat zich moeilijk snijden, waardoor de productietijd t.o.v. EPS bijna verdubbelt. Daarnaast worden de platen in maximale diktes van 150-200 mm. geleverd (piepschuim tot 1280 mm. !) en het materiaal is vele malen prijziger als EPS.

Maar er zijn toepassingen, waar dit materiaal perfect geschikt voor is. Het wordt al veel gebruikt in de auto- en verpakkingsindustrie.


Wat gebeurt er momenteel?